Sociaal
C-hal
De directie erkent dat er bij piekmomenten de wekdruk in de C-hal enorm verhoogd en zij zijn bereid om hier in de mate van het mogelijke zeer snel maatregelen te nemen.
Er is geen goede verdeling wagons/camions van 60/40 naar 50/50 .
Hier gaat aan gewerkt worden.
Daarom zal men in elke ploeg 1 extra interimer plaatsen en dit tot eind juni. Daarna gaan de zaken opnieuw besproken worden met de vakbonden.
Indien nodig zullen deze interimers ook worden opgeleid tot kraanmannen.
Er zal ook een opleiding komen voor de mensen die in contact komen met al die vreemde chauffeurs. Een opleiding die je leert omgaan met zulke situaties en omgaan met vreemde culturen.
RCL
Ondanks de stocks zijn afgebouwd gaat men voorlopig in 3 ploegen blijven werken.
Men gaat in de toekomst bij overgang van 3 naar 2 posten beter overleggen met de vakbond en de mensen zelf.
De technische problemen gaan grondig aangepakt worden. Zowel op elektrisch, mechanisch en informatorisch vlak.
Het zal altijd de bedoeling van de directie zijn om zo weinig mogelijk coils van de lijn naar de RCL te sturen. De directie benadrukt nogmaals dat als we ooit op dit niveau zouden geraken niemand wordt ontslaan maar deze personen zullen dan in overleg ingezet worden op andere plaatsen in de fabriek waar het nodig is.
Over de opwaardering van de functie gaat nog gepraat worden met de betrokkene.
Centralisatie.
Er zijn op dit moment naar de arbeiders toe geen plannen om diensten te centraliseren.
Niet het magazijn, niet de onderhoudsdiensten.
Er is ons ook gezegd dat er geen strategie is om mensen af te bouwen.
Enkel bij de bediendes gaat men de PRV opnieuw bekijken.
Productie
Naar de scheikundige operatoren toe zal er extra hulp komen vanuit de dagdienst.
Jurgen Briers gaat naar de dagpost en Rob Stokmans zal verhuizen naar RCL
De drossinstalatie in nog niet volledig operationeel. Men zal vrijwilligers vragen die geïnteresseerd zijn om als de dienst het toelaat om vanuit de ploegen ervaring op te doen met deze nieuwe installatie.
Ook is er beloofd dat er vooraleer deze installatie volledig in dienst wordt genomen er werkvoorschriften zullen gemaakt worden en dat er opleidingen zullen komen voor de betrokkene.
Projecten
Directie heeft dit punt onderschat. Wisten niet dat zo een impact zou hebben.
Daarom zullen de ploegbazen die al in dit systeem zitten zo snel mogelijk terug ingezet worden in de ploegen om al zo de verlofplanning niet in het gedrang te brengen
In de toekomst zal er nog meer overlegd worden.
Er komt geen opeenstapeling van onafgewerkte projecten.
Respect
Aangegeven dat er vanuit de directie meer respect moet zijn naar de mensen toe.
Zeker bij individuele gesprekken.
Directie heeft geen probleem om in de toekomst gebruik te maken van getuigen
Financieel
Wij hebben de directie nogmaals duidelijk gemaakt dat de mensen op de werkvloer het niet meer pikken dat onze collega’s in Gent meer loon naar werken krijgen. En dit binnen dezelfde NV. Wij wensten hieromtrent een gesprek met de bevoegde mensen om te weten hoever wij in deze zaak staan.
Onze directie heeft daarover een gesprek gehad op Sidmar met de personeelsdirecteur(Bonte) en directeur downstream(Verreecke) .
Zij hebben de directie op Sikel de bevoegdheid gegeven om hierover te onderhandelen.
Niet enkel onderhandelen maar ze zijn ook met een aantal voorstellen gekomen.
Acute problemen worden onmiddellijk geregeld(bijpassing dop)
In jan-feb 2009 gaan we opnieuw over een aantal dingen spreken zoals groepsverzekering.
Met de voorwaarde dat we tot dan de laatste CAO nakomen met de belofte om daarna een bondgenoot te vinden in de directie om bij de volgende CAO in maart – april 2009 de kloof met Sidmar te verkleinen.
Concreet heeft men voorgesteld om in de toekomst de CAO van Sidmar te volgen en daarbovenop een aantal punten extra om de kloof te verkleinen.
Het is onmogelijk om de kloof ineens te dichten maar ze zijn wel bereid om dit in stappen te doen.
dinsdag 19 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten